Bra krönika från vårdförbundet (påminnelse till mig själv för framtida löneförhandling)

Kronika_april_2012_540_408

Lön…detta kvitto på prestation eller tillkortakommande. En gång i månaden dyker den upp. I samma ögonblick försvinner större delen till räkningar som snabbt slukar alla välförtjänta slantar. Inte nog med att lönen kommer, utan den engagerar oss alla. Varför är Vårdförbundets medlemmar aldrig nöjda?

Hmm… kan ett kollektiv ständigt gå runt och vara missnöjda med den lön som faktiskt dyker upp en gång i månaden? Det finns faktiskt de som har sämre betalt än våra grupper, så varför fortsätta tjafsa?

 Ta nu studenterna som exempel. Vad är det sådant ståhej och hittepå? Vad vill de? Kan de inte bara vara nöjda med att de får jobba och en säker inkomst. Nöjda är inte ett ord de kan stava till, eller?

Det jag snarare har funderat på de senaste dagarna är vilket fantastiskt mod våra studenter uppvisar och vilken ynkrygg jag var när jag slutade min utbildning. Vi var glada över att få arbete. För då var det ont om det och vi var många som ville ha. Vi var överhuvudtaget bara glada över att vi fick jobb. Inte hade jag en tanke på att min då avslutade utbildning var baserad på vetenskap och forskning. Bara jag fick arbeta. Inte heller att andra grupper med lika lång utbildning fick mycket mer betalt. Konstig ekvation och den ekvationen består fortfarande. Det är det våra studenter vill förändra för att få en förskjutning av värderingen på våra grupper. Det gör mig glad!

Visst får jag titta mig i spegeln och ta en funderare när yngre kollegor ”bara” glider förbi lönemässigt och kvar står jag. Klart att det känns när jag skall lära upp de osnutna och oerfarna kollegorna och klirret i plånboken klirrar lika mycket.

Ska jag lägga energin på en kollega som har lyckats med det jag inte fått gehör för? Ska jag fortsätta knyta näven i fickorna? Eller ska jag vända det till en positiv energi och ifrågasätta arbetsgivarens förmåga att ge en ”rättvis” lön? Vad nu rättvis lön är för något, det får vi ta en annan gång.

Om jag nu ifrågasätter arbetsgivaren och säger att det inte är okej… undrar vad jag skulle få för svar. ”Självklart ska du också ha en lön utifrån erfarenhet och en akademisk utbildning”. Tror inte det. Den erfarenheten av alla de samtal jag har haft med medlemmar är att våra arbetsgivare säger något helt annat. ”Om jag nu hade haft pengar skulle du ha fått ännu mer, men du vet hur det är… Det ska räcka till alla”. Eller denna variant, ”potten är inte större och därför blev det inte mer…” Och vet ni vad? Våra chefer har inte tillräckligt med pengar för våra grupper. Det är dagens sanning. De sitter som ett skruvstäd mellan de besparingar som de ska genomföra samt våra krav. Men är det mitt ansvar?

Att vara chef är inte helt lätt i vården. Det finns det forskning om. Men vem äger lönefrågan då? Om nu inte min närmsta chef har en stor fet plånbok vem har det då? Nja, nu är vi en skattefinansierad verksamhet och då är det åter att titta sig i spegeln. Vill jag ge mer i skatt? Vill våra politiker göra den värdeförskjutning som krävs? För det är klon i det hela. Våra folkvalda politiker måste se att vi som arbetar i kvinnodominerade yrkesgrupper är felavlönade och diskriminerade utifrån en akademisk examen. Vi vill ha jämställda löner mer märkvärdigt är det inte. Det vill studenterna också ha – det är hela ekvationen.

Hur var det med lönen som kom en gång i månaden? Hmm… huslån, studielån, bensin, försäkring, kläder till de små liven och vad blev kvar, en tummetott. Ska nog ta ett snack med chefen, prata med en politiker eller varför inte skriva en insändare?

Ha det bäst där ute!

Marianne Brindbergs
Styrelseledamot
Vårdförbundet avdelning Västra Götaland

Kommentera

