Köpstopp – konsten att kunna stå emot ha begäret

Jag hade faktiskt vägarna förbi centrum idag efter skolan och passade på att gå lite på stan för att testa min motståndskraft. Provade lite kläder och tittade omkring. Men jag köpte ingenting. Men jag kände absolut lite sug gällande kläder, men ingen av kläderna passade bra och var ingenting jag verkligen ville ha. Så därför var inte beslutet att inte köpa någonting svårt, men jag kan definitivt se att jag skulle ha problem om det var någonting jag verkligen ville ha.

Vet inte om ni har sett The biggest loser, när deltagarna kommer in till en buffe där de får äta vad de vill utifrån deras kunskaper. Så ser ju verkligheten ut, jag utsetts hela tiden för val och frestelser. Jag måste kunna gå på stan och klara av att motivera mig själv utifrån kunskap och mitt löfte att jag inte ska köpa det. Tänkte på varför jag inte ska köpa, det negativa med konsumtion, samhällsyn och så vidare, varför jag valde att ha ett köpstopp i år.

Tror kanske inte jag ska utsätta mig själv för fönstershopping alltför ofta, man måste vara i rätt stämning för att klara det. Om man ska köpa någonting så ha en lista och titta bara på det. Vara koncentrerad på det jag söker och köp bara det. När jag sen är färdig så går jag hem.

Gällande motivering och hur man genomför en förändring har jag kunskap i hur man gör genom min sjuksköterska utbildning, då det ingår att man ska kunna hjälpa människor med förändring. Men som vanligt är det lättare att hjälpa andra än sig själv. Vet precis hur man ska göra – men man gör det bara inte.

Får se hur det går framöver med att kunna stå emot och motivera sig själv. Svårt att säga nu hur man känner i juni.

Har varit tvungen att köpa papper till min skrivare för 29 kr. Kunde ha tagit på skolan, men jag köpte faktiskt. Det brukar ändå räcka 3 år. Så det kände jag var ett rimligt köp.

rg_1034059_w300

 

Kommentera

