I made it

Känns riktigt skönt att klara sista provet och därmed utbildningen. Nu kanske man äntligen får slappna av och tänka på andra saker än skolan på kvällar och helger. Dessutom är det mycket saker jag känner jag vill göra som man kanske inte har tid och energi att göra när man går i skolan. Nu har jag då inga fler ursäkter.

Gällande utbildningen så tror jag alla känner tvivel på sig själv när man är klar, kommer jag klara det här? Jag tycker det mesta verkar ordna sig till slut i livet så jag tror att det kommer bli bra till slut, att man känner mer självförtroende för det man faktiskt kan när man jobbar. Jag känner mig nöjd med ett jobb inom vården, dels känns det intressant och jag har en massa möjligheter för att utvecklas och vidareutbilda mig. Det kommer alltid att finnas jobb inom sjukvården, så jag behöver inte vara rädd för att bli utan jobb. Är man bara beredd att jobba alla dygnets timmar och dagar så är det rätt jobb för dig. Rent lönemässigt är det väl inte det bäst betalda, men jag kommer att överleva. Dessutom så finns det alltid möjlighet att extrajobba och på detta sätt utöka lönen.

Rent utbildnings mässigt så kan man väl diskutera om vissa saker borde vara i sjuksköterskeprogrammet, tex examensjobbet. Det är enbart till för att Universitetet vill att man ska forska. Vilket ingen vill. Så det var 10 veckor av bortkastad tid som man kunde ha läst mediciner på istället eller något relevant. Dessutom börjar utbildningen mer likna en distanskurs med egna studier och videoföreläsningar  istället för lektioner med lärare. Så det var lite synd. Hade jag velat gå på distans så hade jag valt det. Men tyvärr så är det väl dit utbildningen idag är på väg, alla stora universitet i USA lägger ut sitt matrial och föreläsningar på youtube.

Jag hade ingen vårdutbildning innan jag började utbildningen, men känner mig nu redo att klara det. Kan bara tipsa dem i samma situation att jobba extra som undersköterska på somrarna för att få erfarenhet att det grundläggande omvårdnaden och samtidigt förstå undersköterskornas yrke. Jag har provat jobba som undersköterska på sjukhus och äldreboende. Jag började på äldreboende, men efter 1 sommar så kände jag att jag hade lärt mig allt jag kunde där, utvecklas ingenting. Det är samma sak varje dag. Dessutom tar man inga blodprover ( i alla fall där jag jobbade), vilket är dåligt för mig då jag måste vara bra på det och även kunna sätta pvk. Så min 2:a sommar jobbade jag på sjukhus, kirurgisk/ortopedisk avdelning, som undersköterska. Där är det blodprover varje dag, omläggningar, rehabilitering m.m. så där lär man sig något nytt i princip varje gång man jobbar. Så det är kul. Helt otroligt så var det mer stressigt att jobba på äldreboende än på sjukhus. Helt klart personalfråga. Det negativa är att sjukhusjobbet betalar sämre, men det var jag medveten om. Man får ta det något år. Samma med arbetstider. Inte så kul att jobba delade turer, men inget man kan göra åt det. Det slipper jag nu i alla fall. Dessutom så är olika arbetsplatser ett bra sätt att skaffa kontakter inför framtida jobb. Det enklaste rådet jag ge är att vara i tid, gör ditt jobb och vara trevlig. Man kommer lång väg på det.

Men som sagt, se till att kunna det grundläggande för att få mer förståelse. Jag har några i min klass som inte alls har jobbat inom vården eller på somrarna. Så frågan är hur säkra dem känner sig på den aspekten. Kan bara säga att ska man jobba på avdelning på sjukhus så måste man kunna det grundläggande, då mycket av dagens arbete består av parvård. Men de klarar det säkert fint.

Nä, nu blir det 2 veckors repetition av allt jag lärt mig i utbildningen och som jag tror jag kan behöva kunna på jobbet! Aha. Sen börjar jag jobba. Förhoppningsvis lite lugn och ro också.

i-made-it-even-though

Kommentera

