Recension av Not Buying it – My year without Shopping av Judith Levine

Nä, det blir ingen recension – utan mer mina tankar om boken och kanske något citat.

Boken hade definitivt några bra åsikter och tankar, men jag gillade inte att den var skriven i en typ av dagboks form. Blev lite segt att läsa om allt som hände i hennes liv. Jag är ju mer intresserad av själva ekonomin och tanken med köpstopp än hennes liv, vilket den större delen av boken handlade om. Dessutom förväntade jag mig en stor ”aha” ögonblick som avslutning av boken, vilket aldrig kom. Men det fanns lite små kloka tankar och åsikter jag hade tänkt dela med mig av.

Fritt översatt till svenska av mig:

”Jag tjänar förmodligen inte lika mycket som de andra, men jag vet att mitt enkla liv är självvalt. Kan detsamma sägas om mina vänner? De här människorna skär inte ner på kostnader av egen fri vilja utan blir tvingade till det p g a den dåliga ekonomin” ( boken är skriven under den stora finanskrisen i USA då miljontals människor blev av med sina jobb ).

Vad behöver jag egentligen för att leva? Klarar jag av att dra ner på mina kostnader? Om jag skulle drabbas av en ekonomisk kris, hur billigt kan jag leva? Det är några av frågor som jag brukar ställa till mig själv ibland. Också frågor jag vill ha svar på i slutet av året.

Självklart känns det bättre när man gör det frivilligt än under ”pistolen mot pannan” scenariot. Men min förhoppning är att jag ska känna mig stärkt av vetskapen att jag skulle klara en ekonomiskt utsatt situation i slutet av året. Att hamnar jag någonsin där ska jag ha alla verktyg (kunskap) för att ta mig ur det.

”Den största synden är girighet. Jag tror vi kommer att bli straffade för det”

Det här är ett som stämmer på mig i alla fall. Gällande lön, jag har så jag klarar mig men vill ändå ha mer. Andra får ju så och så mycket osv. Gratissaker, det spelar ingen roll hur mycket jag får, vill alltid ha mer. Tittar på andra bloggare, vad har dem fått? Varför fick inte jag? Jag verkar inte kunna bli nöjd. Varför blir jag inte nöjd? Är frågan man måste ställa sig?

Författaren till boken svarar på frågan: Vilket råd skulle du ge till människor som vill dra ner sin konsumtion?

Det första du måste veta är; du kan inte dra dig ur från marknadsplatsen helt. Prova inte- för du kan inte. I varje civilisation så relaterar människor med varandra och världen genom saker. I ett kapitalistisk samhälle, saker och familje liv, gåvor, kultur och politik – är köpta. Våra identiteter är köpta med. Människor säger att mina Alain Mikli glasögon är min ”signatur” look. Alain Mikli signerar mitt namn.  Ändå, det är mer till livet än shopping. Om du väntar 5 minuter så kommer din impuls att köpa det förmodligen gå över.

Slutsats: Jag skulle inte läsa boken om jag måste köpa den. Men det skadar ju aldrig om man kan låna den på biblioteket. Fick lite nya tankar ändå, främst om de ”jobbigare” perioderna som man drabbas av när man har köpstopp. Köpsuget.

greed

Annonser