Köpstopp – CSN, konsumtion och funderingar i livet

Just nu följer jag min plan för 2013 bra, har lagt undan 10 000 kr för att betala tillbaka till csn, som planerat. Alltså 5000 kr per månad. Som det känns nu är det helt möjligt, i alla fall till augusti då jag antar jag blir vikarie. Det är svårt att veta hur mycket man får jobba nu det beror på hur mycket jobb det finns, samt andra vikarier. Men vad jag hörde idag så finns det inga vikarier just nu, vilket är dåligt för mina kollegor men bra för mig.

Får se hur det blir efter sommaren, känns just nu som jag ska prova söka in till vidare utbidningen jag vill gå redan i Augusti. Har hittat en skola som inte kräver 1 års yrkeserfarenhet. Så jag ska nog söka, går alltid säga nej. Då den är i Stockholm så blir ju det lite opraktiskt. Jag har inte ens tänkt försöka flytta ner om jag kommer in, då kursen är på distans så är det mer praktiskt att flyga ner när det kräver att man är närvarande. Mina föräldrar glömde visst att ställa mig i bostadskö när jag föddes.

Men detta har också fört upp lite andra tankar kring hur jag ska göra med CSN lånet. Ska jag spara dessa 5000 kr/månad till vidareutbildningen eller betala av mitt studielån. För jag lär inte ha råd att plugga utan att låna om från CSN igen vid eventuella studier, vilket gör att det känns onödigt att betala igen 60 000 kr för att sedan måsta låna pengar igen. Som jag har fattat av allt jag läst kring räntan på CSN så är den väldigt låg. Dessutom behöver man inte betala igen någonting när man pluggar, lånet fryses.

Ett annat alternativ är att hitta ett sjukhus som vill betala utbildningen i utbyte att man jobbar 1-2 år åt dem. Så jag hade tänkt höra mig för lite. Men om ingen vill göra det så utbildar jag mig på egen bekostnad och på det sättet inte vara ”skyldig” någon någonting. Förutom CSN då. Men jag räknar med att snabbt tjäna igen pengarna då det är brist i yrket vilket gör att man kan tjäna bättre. Sen finns alltid Norge som betalar ännu bättre.

Men just nu är jag nog inne på att ”bara” betala av de man måste till CSN och spara mina ”CSN pengar” till vidareutbildningen. Men det är långt till augusti ännu. Jag hinner nog övertänka kring ämnet många gånger till.

Gällande köpstoppet går det bra. Däremot så känns det som om allt tar slut just nu, var tvungen att köpa en ny skrivarpatron. 150 kr bara där. Förhoppningsvis räcker nu denna ett tag. Men den måste jag ha för att kunna skriva ut t e x kuponger. Känner mig inte avslappnad nog att göra det på jobbet ännu. Där är jag super seriös. Är bland dem få verkar det som inte har med mig mobil, kollar facebook, sms:ar m.m. på arbetstid.

För övrigt har jag också lyckas spara ihop en annan buffert, på cirka 25 000 kr. Känns bra att ha om någonting skulle hända. Den har jag sparat på ett tag, så den poppade inte upp denna månad. Hade tänkt lägga ”överblivna” pengar där varje månad, om det blir någonting.

Har också gått och provat kläder igen, utsatt mig för frestelse. Hittade 3 fina tröjor jag ville ha. Men jag kunde hänga tillbaka dem igen, utan stora problem. Tänkta bara på hur mycket tröjor jag har hemma som jag knappt hinner använda ändå. Varför ska jag köpa mer? Dessutom så har vi arbetskläder på jobbet, så man behöver inte kläder dit. Så det finns ingen anledning att köpa. Jag har rensat ur min garderob i samma stil som skönhetsprodukter osv, så jag vet exakt hur mycket kläder jag har. Man skäms nästan, för 2/3 använder jag väldigt sällan. Så detta år ska jag absolut kunna stå ut.

Får däremot se om jag måste investera i ett par nya arbetsskor och innegympaskor. Har haft båda i 3+ år, vilket inte är bra för benen. För något år sedan åkte jag på en muskelhinne inflammation 3 månader p g a dåliga skor. Inte kul, så där måste man vara försiktig. Dämpning är inte att leka med.

Det är bra att jag jobbar nu, matlådorna går åt som smör i solsken. Däremot känns det inte som frysen blir tommare. Konstigt. Fortsätter att äta hemma, vilket är smart. Men drömmer fortfarande om snabbmat. Får se hur länge jag kan hålla mig borta från MAX.

images

Kommentera

