Sköterskors lönekrav får nej

Patienter placerade i samtalsrummet, överbeläggningar och miljonviten är några av konsekvenserna av underbemanningen i vården. Behovet av sjuksköterskor är alarmerande stort. Samtidigt vägrar sjukhusen att möta de nyexaminerade sjuksköterskornas lönekrav. 

studenter_LP_35r_1010388c

Sjuksköterskestudenten Anna Jonsson är en av talespersonerna för rörelsen ”Inte under 24000” och en av hundratals sjuksköterskor som till sommaren står till akutsjukhusens förfogande.

Rörelsen, som samlar drygt 1000 sjuksköterskestudenter i länet, vill se en högre ingångslön och en högre status för yrket. Fler medlemmar vittnar om att lönekraven möts med kalla handen vid akutsjukhusen.

– Vi har medlemmar vars intervjuer avbrutits när de får veta att man kräver 25000 kronor. Men vi måste värdera oss själva och inte bara vara tacksamma, säger Anna Jonsson.

Stabsläget på Karolinska universitetssjukhuset häromveckan visade smärtsamt tydligt att det inte finns några marginaler i vårdkroppen för influensa- toppar, personalbrist och över- beläggningar.

– Vi arbetar aktivt, utifrån de utmaningar vi har, för att attrahera personal att jobba på Karolinska. Men det finns i dag för få sjuksköterskor för att klara vårduppdraget inom Stockholms läns landsting, säger Lena Freijd, personaldirektör vid Karolinska.

Hon lämnar inget utrymme för att öka ingångslönen för sjuksköterskor utan erfarenhet, från dagens 22000 kronor.

– Vi har en verklighet att förhålla oss till, vi har inte hur mycket pengar som helst. Lönebilden kan bli snedvriden om ingångslönerna blir allt för höga.

Enligt rörelsens beräkningar hamnar notan för att höja ingångslönen till 25000 kronor i månaden för de drygt 4000 nyexaminerade sköterskorna på 124 miljoner kronor per år, alltså mindre än vad sjuksköterskornas övertidsersättning vid Karolinska landade på förra året, 129 miljoner.

Attraktionskraften till yrket är avgörande för att möta vårdbehovet framöver. Vid år 2030 spår Statistiska centralbyrån att det saknas 30000 legitimerade sjuksköterskorDen svaga löneutvecklingen, upp knappt två tusenlappar på fem år, äventyrar möjligheterna att attrahera fler till yrket.

–Med en högre lön vill fler söka sig till utbildningarna och vi kanske kan undvika en kris år 2030. För en säker vård krävs det fler sjuksköterskor, säger talespersonen Martin Höjman.

Anna Starbrink (FP), landstingsråd i Stockholm, håller med om att yrket måste uppvärderas. För att inte ständigt ge vård på marginalen krävs stora investeringar.

Vad gör ni från politiskt håll?

–Vi satsar 28 miljarder kronor på fem år, och bygger ut sjukvården i länet med flera hundra vårdplatser och rustar upp omoderna lokaler. Det krävs för att möta behoven i framtiden, säger Anna Starbrink.

Källa: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/skoterskors-lonekrav-far-nej_7922346.svd

Alla prognoser visar på att jag har gjort ett bra yrkesval, 30 000 leg. sjuksköterskor för lite är 2030 låter bra för mig. Förhoppningsvis så tvingas landstinget så småningom höja ingångslönen, för människor accepterar inte 21 700 kr i ingångslön, jobba varannan helg, stressa ihjäl sig. Om det är någonstans inom landstinget jag kan tänka mig att jobba är det i psykiatrin. Jag blev tillfrågad, men med de risker (hot & våld ) som finns inom yrket så finns det inte en chans i helvetet jag gör det för knappt 22 000 kr i månaden. De skulle behöva ligga på minst 25 000 kr som ingångslön för att jag ens ska överväga det. Jag blev till och med rådd av en annan sjuksköterska där att inte börja inom psykiatrin. Gå till kommunen var hans råd. =)

Jag tycker själv det är jätte bra att folk startar och genomför dessa 24000 kr och 25 000 kr rörelser, men valde själv att inte medverka. Känner att det är individuellt, jag är beredd att jobba för en mindre lön för att få den erfarenhet jag känner att jag behöver. Som vanligt måste man tänka på nr 1, sig själv. Förstår dem som har barn, behöver mer pengar för att försörja familjen. Men jag tänkte mycket på det när jag studerade, men kände tidigt hur jag ville göra. Måste lita på min känsla. Förhoppningen är ju att få en ingångslön på minst 30 000 kr när jag har vidareutbilda mig. Med tanke på hur stor efterfrågan är så är det absolut inte omöjligt.

Dessutom fick jag 23 000 kr i månaden nu, så det är inte alltför långt borta. Jag har gångavstånd till jobbet så jag sparar pengar på busskort och behövde inte flytta. Det är tillräckligt med fördelar för mig. Dessutom ska man ju alltid ha något att klaga på. Dålig lön=).

Kommentera

