Köpstopp – varför kliar det i fingrarna när jag har ”för mycket” pengar?

Jag vet inte hur vanligt detta är, men jämnt när jag har för mycket pengar (enligt mig själv) på kontot så får jag en stark känsla av att jag måste spendera en större summa för att minska min ”förmögenhet”. Det kan vara på inredning, teknik, skitsaker. Det spelar inte så stor roll, bara jag minskar den summan jag ser. Det är ganska konstigt och jag kan inte förklara det. Det är bara en känsla jag får. Har haft tankar som denna sen jag var kanske 20 år. Funderar om det kan vara att jag inte vill ha så mycket pengar, känns som ett stort ansvar och jag vet inte hur jag ska hantera det. Vill jag inte ha det därför att jag ska vara motiverad att leva billigt och spara? Jag vet inte. Ibland är det svårt att förstå sig själv och hur man fungerar med pengar.

Så det gäller att hålla i plånboken i helgen så jag inte spenderar när jag är på detta humöret.

4 thoughts on “Köpstopp – varför kliar det i fingrarna när jag har ”för mycket” pengar?

  1. Ett tips är att fixa ett sparkonto där du sätter in pengarna som du inte behöver för att klara dig till nästa lön. Då ser du förhoppningsvis inte pengarna på samma sätt.
    Sedan direkt efter löning så sätter du över allt som du tror att du inte kommer att behöva till sparkontot. Det gör troligtvis att dig hjärna tror att du har mindre att röra dig med när du kollar saldot 🙂
    Det är så jag har löst det för mig i alla fall 🙂
    Sen så är det ju självklart att om du känner att du inte klarar dig på de pengarna som du har kvar på kontot, så kan du ju alltid sätta tillbaka lite pengar, men i små steg, typ 500kr i taget.
    Tack för en bra blogg förresten 🙂

    • Jag gör redan så, men det spelar ingen roll. Det är mer känslan man har och att det egentligen är för lätt att komma åt pengarna nu för tiden. Förr så var man ju tvungen in på banken. Men med dagens teknik så går allt på några klick på datorn. Jag har nämnt det förut, Bigest Loser teorin. Jag har ett bord full med mat framför mig hela tiden, jag måste kunna göra smarta val i vardagen med mental kraft.

  2. Tror att det är för att man är så programmerad att konsumera. Det känns lite märkligt att ha en massa pengar på kontot som man inte ska göra något särskilt för. De flesta ”ger” ju bort sin lön till olika butiker samma dag de får den typ. För mig är det alltid enklare att spara t ex om jag har ett konkret mål snarare än bara ”spara ihop till en buffert” sådär lite allmänt hållet. Det är som om jag måste ”spendera” pengarna på något. Försöker komma bort från det tänket.

Kommentera

