Utvärdering vecka 13 med Köpstopp

Jag har klarat mig hela vintern utan en enda förkylning, men för några dagar sedan åkte jag dit rejält och har sedan dess bara tagit det lugnt och försökt bli frisk. Man vet man är sjuk på riktigt när man inte ens orkar hålla på med datorn. Men nu känner jag mig bättre, så då är det nya tag som gäller.

Förra veckan gick väldigt bra köpesmässigt. Jobbar just nu mycket, så det enda jag hinner köpa är mat. Ska jag vara ärlig så hinner man inte lägga energi på saker, vilket är bra. Kläder är jag absolut inte i behov av, har alldeles för mycket i min garderob. Ibland blir jag förvånad själv över hur mycket saker jag har, ändå är jag duktig på att slänga eller skänka bort till tex röda korset.

Började kolla igenom mina saker, såg att jag har minst 20-30 par skor. 12-16 Jackor. 40-50 tröjor. 20-30 Byxor. Kan säga att jag är duktig på att spara saker, har kvar skor sen jag gick i högstadiet (11 år sedan) och gymnasiet. Har haft samma storlek i kläder sedan jag var 17 år. Självklart finns det ett intresse också av kläder/skor/smycken m.m. annars så skulle man inte köpa på sig så mycket. Är rädd om grejerna så det håller, använder tex skor som jag har 10+ år kanske 3 ggr per år, så dem slits inte så mycket. Men min garderob är väl 1 av orsakerna till varför jag kör med köpstopp i år, bra att ha ett ”bevis” hemma om varför jag inte behöver köpa mer saker. Varje dag så måste man ju ha kläder, så man påminns om orsaken till varför man vill göra det. Vissa gånger skulle jag bara vilja slänga ut majoriteten och bara klara mig med det mest nödvändiga. Men jag vet att man skulle ånga sig, dels för alla pengar man slänger bort men också att jag gillar det, är ett intresse.

I vilket fall så känns min gaderob väldigt onödig nu, på jobbet är det jobbkläder som gäller och hemma så är det mest mjukiskläder. Varför vara obekväm i sitt eget hem? Finns som ingen orsak att klä ”upp” sig längre.

Har kollar på en större lägenhet, vet att det kommer höja min hyra men vill gärna ha en 2:a. Jag ligger ganska bra till i bostadskön och allt, men nu när man har jobb dagtid så kan man ju aldrig fara på visningar. F. Har inte tänkt tacka ja till en lägenhet jag ej varit och sett. Får se hur det går, annars är det bara bo kvar ett tag till.

Kring maten har denna vecka gått bra. Åt ute 1 dag med en kompis + såg bio. Men jag har ju massa biocheckar så det blev bara maten jag behövde betala, vilket känns helt ok. Man måste få unna sig något gott, svårt att till 100% bara äta hemma.

Man vet att det har varit mycket torrt på biofronten när man peppad och ser G.I. Joe 2 på bio. Äsch, den var helt ok. Vem gillar inte ninjas?

gi-joe-retaliation-international-poster

Kommentera

