Köpstopp – Utvärdering andra delen av Juli

Min motivation för köpstopp ligger väl ganska högt nu, har inte intresse till att köpa någonting förutom det nödvändiga= mat och hyra. Däremot har jag haft en oväntad utgift med ett cykelköp. Har haft stora problem med min cykel senaste månaderna, dels punktering och nu senast gick en viktig del som gör så att cykeln snurrar sönder. Så istället för att lägga 1100 kr på att reparera så uppgraderade jag mig.  La 4000 kr på en ny cykel. Min förra köpte jag ny 2009 och har använd 365 dagar om året i, vinter som sommar. Så jag är faktiskt jätte nöjd med att den höll så pass bra den faktiskt gjorde. Bra valuta för pengarna. Jag har sagt det för och det tål att upprepas, cykeln är min bästa investering hittils. Då jag inte vill äga bil så är cykeln ett bra och billigt färdmedel. De 4000 kr skulle jag gissa att jag tjänar ihop på 2-3 månader i bara bensinpengar om jag hade ägt bil. Jag blir så bekväm när jag har bil, då kan man plötsligt inte gå på gymmet, cykla och handla osv. I och med köpstoppet kan man väl diskutera om jag borde ha köpt begagnat eller lagat, men nu valde jag detta. Gör definitivt också att jag blir ännu snålare i vad jag annars köpter denna månad, då 4000 kr lämnar ett stort hål i potentiella sparpengar.

Det här med att jobba 100% är väldigt bra för ekonomin men inte för fritiden. Har svårt att ha energi att göra saker på kvällarna. Nu har jag bara schemalagt till sista augusti och det känns jättebra måste jag ärligt säga. Känns som jag behöver minst 1 månads break och bara vara. Det är ju den positiva sidan av att vara vikare, man jobbar när man kan och vill. Då det verkar finnas mer jobb än det är vikarier just nu så behöver jag inte oroa mig för att inte få jobba något heller. Tror det kommer att vara tvärtom. Då känns det bra att jag har sparat ihop en bra buffert också, tror jag hade kring 80 000 kr sist jag kollade. Det kan jag i värsta fall leva på ett tag om något skulle hända. Men då får man inte glömma att jag har ett studielån också, så jag ligger fortfarande -, Men visst märker man att det går snabbt att spara ihop en viss summa om man bara lever smart och ekonomiskt. Jag har lyckats spara minst 5000 kr i månaden till CSN som jag hade planerat samt extra när det har funnits möjlighet. Känner mig ändå lite missnöjd med att det kunde ha varit mer, att jag kunde ha dragit in på små skitutgifter. Mat är definitivt en kostnad som varit för hög. Ätit ute eller köpt sånt jag inte borde. Annars så har jag varit duktig. När jag har jobbat 100% har jag fått ut en lön på ca: 20 000kr efter skatt, vilket inte är så pjåkigt. Då går 5000 till levnadskostnader och jag försöker spara resten med blandat resultat.

Är väldigt kluven i vad jag vill också. Ska jag fortsätta jobba 6 månader till eller försöka gå skola direkt? Prova flytta och jobba på annan ort eller land? Resa? Ångest. Känns som jag måste försöka sätta mig ner någon helg och lista ut vad jag vill. Spontant känner jag nu att avvakta till 2014 och gå skola då, jobba lite nu samt förbereda mig inför vidare studier genom att plugga. Tror att vidareutbildningen kommer att vara tuff för mig då det är MYCKET anatomi och jag hatar anatomin. Ironiskt att jag väljer en karriär med det. Kanske är att man vill utmana sig själv? Känner att ska jag ha en ärlig chans och ta detta seriöst så måste jag förbereda mig ordentligt. Men jag klarade ju anatomin i grundutbildningen så – någon information verkar jag ju kunna ta åt mig. Nog för att det var på 3:e försöket, men ändå. Man har ju hela 5 försök på sig det är lugnt.Så sådana tankar simmar omkring inne i huvudet. Har definitivt blivit att man tänker på det nu när man ser slutet på vikariatet.

Nu känner jag också suget för gratissaker och ekonomi komma tillbaka, så förhoppningsvis så blir det lite fler inlägg framöver.

Kommentera

