Köpstopp – Utvärdering vecka 40

Det kan bli så att jag måste avsluta köpstoppet 3 månader tidigare än tänkt. Efter att ha sökt jobb halv aktivt (kunde absolut vara mer aggressiv) så har jag helt plötsligt fått fast jobb efter knappt 1 månad som ”arbetslös”. Har varit på 2 jobb intervjuer under månaden, först inom psykiatrin. Blev erbjuden detta jobb men tackade nej p g a lön. De kunde erbuda 24 000 kr – vilket för mig känns för lite i och med det ökade risken för hot & våld. Man måste även vara beredd att spänna fast människor, tvångs injicera läkemedel, tvångs mata m.m. Så då tycker inte jag det är fel att begära mer i lön. Men det pågår helt klart kartell bildningar och försök att hålla nere lönen i hela landet, så det gäller bara att kunna stå på sig för det man anser att man är värd. De är väl en av de bästa råd jag fått under praktiken, att man inte ska vara rädd för att kräva en rättvis lön samt våga byta jobb. Mitt nya jobb är i en grann kommun, inom kommunen fortfarande. Fick 26 000 kr i lön, fast jobb och ska jobba 100 %. Då ska man komma ihåg att i Februari så fick jag 22 700 kr i lön. En löneökning på 3700 kr inom 1 år är ju inte så illa.  Så jag är väldigt nöjd. Ni vet vad det betyder – SEMESTER SOMMAREN 2014! I och med detta nya jobb så måste jag tvärflytta (har ej nytt boende i skrivande stund och börjar måndag). Så där lär ju min budget spricka , vet ej vad jag kommer att få för hyra osv. Men jag kommer nog att ha minst en 2:a men helst en 3:a. Får se vad min månadskostnad kommer att hamna på – svårt att veta nu. Men jag lär förhoppningsvis tjäna någon tusenlapp mer än tidigare då jag också kommer att jobba över 50% natt. Det brukar ju betyda någon tusenlapp extra.

I och med denna flytt och allt vad det kommer att innebära så lär jag ”måste” avsluta mitt köpstopp i den form det var tänkt på från början och med den budgeten. Måste köpa in några nya möbler, typ soffa och köksbord. Så det kommer att bli lite mer avgifter en det var tänkt när jag planerade året. Hade väl trott/hoppats plugga under planeringsstadiet, vilket också inneburit att jag måste leva på sparade pengar. Själva tanken med köpstopp är ju att inte köpa onödiga prylar/konsumtion. Känns som även om jag flyttar så kan man fortsätta med köpstopp – men med förändringar i budget och inköp. Men jag kommer inte att gå ifrån själv grundtanken i det hela. Självklart tänker jag fortfarande plugga vidare, men måste skjuta upp det till tidigast hösten-2014 pga att det ej var intag som jag var behörig till nu i jul.

Annars så har jag jobbat väldigt lite egentligen under september, har slappat. Men de borde ha blivit någon tusenlapp i alla fall, får det i slutet av månaden. Dubbellön då? Kanske så kände man på sig att allt skulle lösa sig. Har hunnit vara nere i Stockholm och hälsat på min kompis samt boka resa till Barcelona. Så jag har sysselsatt mig på alla möjliga sätt utan att jobba.=) Kanske spenderat lite mer pengar en jag velat, men det är på typ flygbiljetter, bussbiljetter, showbiljetter. Så inga onödiga saker egentligen, men av någon anledning får jag dåligt samvete när jag spenderar fastän jag ej borde få det.

Känns ändå positivt att flytta, ska försöka bryta dåliga beteenden samt skapa nya bra när man byter boende. Dessa gäller måltider, bädda sängen, träning m.m.

Nått som har gått dåligt de senaste veckorna är att jag har ätit ute för mycket samt inhandlade 1 par timberland skor (kunde ej motstå frestelsen) som jag ej absolut behövde. Annars är jag nöjd mer hur det går.

One thought on “Köpstopp – Utvärdering vecka 40

Kommentera

