Uppdrag skuldfri – Första kontakt etablerad

Har nu kontaktat CSN angående mitt lån. Har fått inbetalningsnummer och lite råd gällande återbetalningen, om räntan exakt. Var intresserad av om det ger mer att betala igen säg 5000 kr i månaden eller spara ihop en klumpsumma  till slutet av året och betala in då. Nu är ju inte räntan super hög, men det blir ju ändå pengar. Så svaret var i alla fall att de är mer lönsamt att betala in varje månad, så det är väl någonting jag kommer att reflektera kring till slutet av månaden när det är löning – vilket också betyder tid för räkningar.

Har inte sett än vad jag får för lön under Januari – men jag hoppas på att jag blir positivt överraskad då det var en massa röda dagar jag jobbade i December. Men får jag ut 20 000 kr i månaden efter skatt så är jag väldigt nöjd, då min budget håller. 

Rent köpmässigt/slösmässigt var det väldigt klokt av mig att flytta från stan. Finns  inte alls mycket butiker där jag bor nu, vilket leder till mindre frestelser att spendera pengar. Bara tanken på att åka in med buss för att shoppa gör att jag får ångest, är så energi krävande att jag väljer att avstå. Det och tanken på att jag bara slösar pengar på skit jag inte behöver. Gav köpstopps året mig någonting så är det öppna ögon över vad jag egentligen redan har. Om man säger såhär – jag bor själv i en 3:a och alla garderober är fulla. Jag behöver inga mer kläder. Så nu har jag bestämt mig för att använda det jag har. 

Bil är väl någonting som alltid ligger i tankarna för att det vore ”bra” att ha. Men då man kollar på kostnaden för bilen så är det inte värt den ”frihet” bilen ger. Känner även mig själv och vet att jag blir lat om jag har bil – varför jag fortsätter att åka buss de tillfällen jag måste någonstans. De är begränsade avgångar ute på landsorten jag bor, men det går. Så då är det bara att anpassa sig. Dessutom har jag snälla föräldrar, så om jag frågar så får jag låna deras bilar. Jag tror de bara är nöjda att jag inte bor hemma, så då är det ingen stor grej att jag inte har bil. De vet även all resonemang bakom det. 

Annars så gäller det för mig att hålla  inne på småutgifter i år, tror jag kan spara några tusenlappar där under året. Så målet är mycket hemlagad mat, mindre godis, mer grönsaker, motion och hälsosammare livsstil. En dålig hälsa kan leda till stora kostnader för ekonomin i framtiden, så att hålla sig själv frisk nu och i framtiden är och förblir prio nr 1. 

Kommentera

