Uppdrag skuldfri – Halvvägs in i Maj

Har äntligen fått veta att jag kommer att få semester som jag sökt i sommar, 4 veckor. Så nu har jag kontaktat ett bemanningsföretag i Norge, får vi se om vi kommer överens om villkor och ställe. Annars finns det 1000 andra bemanningsföretag, så jag är inte orolig. I värsta fall så stannar jag kvar i Sverige och har min första riktiga semester någonsin. Är så skönt när man får ställa egna krav och blir de inte uppnådda så skiter man i det. Fördelen med att vara utbildad sjuksköterska just nu är att det är bristvara, så arbetsgivarna är ganska desperata. I princip bryr de sig inte om din person, utan bara att man är legitimerad  och när kan du börja jobba. Vilkorna från bemanningsföretagen är väl helt ok, det betalar resa dit + hem samt boende. Vi har bara talat lite om lön i allmänhet, men det låter som timlönen ligger på 230-250 norska kronor. Sen tillkommer ev ob, semesterersättning osv. Så man går ju helt klart plus på att åka dit. Men det är väl detaljer man måste försöka reda ut nu, får se hur det går…. måste läsa på mer helt klart innan jag ska börja diskutera seriöst om lön. Så man inte säljer sig för billigt. Sen är det ju norsk skatt också har jag för mig.

Har varit iväg på IKEA, blev ca 4000 kr fattigare. Men nu börjar väl min lägenhet vara ganska klar. Är fortfarande lite småsaker att fixa, men jag stressar inte mig själv. Vill bli nöjd och låter saker komma eftersom. Men alla stora möbelköp är klara förutom ev en ny säng. Har fortfarande min enkelsäng som jag fick i konfa present när jag var 15 år, så det kan vara dax att ta vuxensteget och köpa en stor säng. Det blir nog ingen hästens säng i alla fall, sparar det tills man är över 50 år.

Har måsta uppdatera mitt telia refil halvårskort också, for 500 kr. Men det är mindre än 100 kr per månad så jag tycker det är helt ok när man slår ut priset. Känns kanske lite som lyxkonsumtion ibland, men har jag en smartphone är det ju jäklit onödigt att inte kunna ha internet uppkoppling på den. Jag köpte ju min telefon till fullpris, så jag har inga dyra abonnemang att betala av i alla fall.

Är ledig idag och hade tänkt försöka städa lägenheten ordentligt för att bli mer organiserad och få en översikt av vad jag egentligen har. Är inne på att försöka använda det jag har igen, istället för att köpa nytt hela tiden. Bli mer organiserad och på det sättet slippa en stress över att det är stökigt hemma. Eventuellt även försöka rensa ut saker jag ej behöver. Får se hur lågt jag hinner.

Denna månad har jag varit inne på mycket amerikanska sidor om spartips och där man kan spara i hushållskassan. Så känner mig ganska inspirerad just nu. Känns kul igen. Bra att påminna sig om olika saker samt lite nya tips.

 

norge

Kommentera

